Mapuche-kansan soturilegendat

Chilen alkuperäiskansoista merkittävin ovat mapuchet. Se pysäytti inkavaltakunnan laajentumisen kohti etelää Maulen taistelussa sekä torjui espanjalaisvalloittajat Araucon sodassa.

Araucon sota oli verinen. Espanjalaisjoukot pyrkivät lannistamaan intiaanikansan harjoittaen järjestelmällistä raakuutta. Valloittajat leikkasivat vangeiksi ottamiltaan nenän ja oikean käden. Silvotut uhrit vapautettiin omiensa pariin varoittavina esimerkkeinä.

Alkuperäiskansan legendaarista johtajaa, Lautaroa, ei koskaan lyöty taistelussa. Espanjalaiset surmasivat hänet vasta kavaluudella yön turvin. Lautaron kuolema järkytti intiaaniyhteisöä syvästi.

Taistelukentältä vangittu Galvarino uhmasi valloittajia asettamalla toisenkin kätensä katkaistavaksi. Kostonsa soturi sai nostatettuaan kansansa taistelutahdon uuteen paloon. Hän palasi taistelukentälle veitset molempiin kädentynkiin sidottuina. Galvarino vangittiin uudelleen ja surmattiin taistelua johtaneen Caupolicánin tavoin.

Sodan merkkihenkilöistä valloittajien käsissä miehensä menettänyt ja tämän paikan ottanut Janequeo on mahdollisesti sepitettä. Hänen asemansa vähemmistökansan legendojen joukossa on kuitenkin kiistämätön.

Sarjakuviksi mapuche-legendat ovat sovittaneet käsikirjoittaja Sebastian Castro ja kuvittaja Guido Salinas. Kaksikko markkinoi töitään perustamansa Nük Comics -kustantamon kautta.

Nük Comics

Galvarinon menestys oli mustavalkoiselle omakustanteelle ennenkuulumatonta sen julkaisuvuonna 2017. Sen jälkeen julkisuus aina maan suurimpia päivälehtiä myöten on ollut runsasta ja suopeaa.

Castro ja Salinas eivät ole ensimmäiset vähemmistökansan tarinoita käyttäneet tekijät. Galvarinon vanavedessä paluun tekee sodanjumala Antü (Mitomano Comics), jonka ensiyritys päättyi alkuunsa 2014.

Varua Rapa Nui (2012) välitti yksityiskohtaisesti Pääsiäissaaren alkuperäisasukkaiden historiaa ja uskomuksia. Galvarinon vaikutteet sen sijaan ovat peräisin populaarikulttuurista. Tekijät eivät kursaile kuvatessaan sankareitaan Kostajiksi, jotka seikkailevat yhteisessä Mapuversessa nimellä Guardianes del Sur (suom. Etelän vartijat).

Tekijöiden kunnianhimoa tai menestyksen eteen tekemää ruohonjuuritason työtä ei voi väheksyä. Julkaisuissa itsessään ei silti ole mitään erityistä. Kun Caupolicán heittää Galvarinon ilmaan kuten Kolossi Wolverinen on lukijan vaikea peittää haukotusta.

Tekijöiden puolustukseksi Caupolicán valittiin päälliköksi tämän osoitettua poikkeuksellisen vahvuutensa. Galvarino puolestaan on kuin Wolverinen historiallinen edeltäjä.

Ilmiö sarjakuvien taustalla näyttäisi vasta ennakoivan jotain suurempaa. Menestyksen syyt löytääkseen on katsottava syvemmälle Chilen yhteiskuntaa.

Maan kansa

Lautaron legenda on innoittanut kirjailijoita vuosisatojen kuluessa Pablo Nerudaa myöten. Chilessä ei kuitenkaan yleisesti tunneta tätä osaa maan historiasta, koska sitä ei opeteta kouluissa.

Mapuche-kansan alueet valloitettiin Argentiinan ja Chilen muodostaessa pysyviä rajojaan 1800-luvulla. Alkuperäisväestön kohtaloksi osoittautuivat eri arvioiden mukaan miljoonia surmanneet taudit.

Tänään Chilen asukkaista joka kymmenes ilmoittaa väestönlaskennassa olevansa mapuche. Siten mapuchet on maan tärkein etninen vähemmistö. Heistä merkittävä osa on säilyttänyt oman kielensä ja kulttuurinsa.

Valtaväestöä köyhempi ja sorrettu alkuperäisväestö on toistuvasti turvautunut väkivaltaiseen vastarintaan 1960-luvulta lähtien. Turhautuminen erityisesti maanomistustuskiistoissa on ollut syy radikalisoitumiseen. Mapuche merkitsee “maan kansaa”.

Taistelu kaduilla

Santiagon katukuvaan olennaisesti kuuluvat pikku kioskit ovat sarjakuvamarkkinoiden todellinen taistelukenttä. Toistaiseksi yksin Condorito on pitänyt puoliaan tuontisarjakuvaa vastaan.

Galvarino astui tälle taistelukentälle maaliskuussa 2019. Caupolicán seurasi kesäkuussa. Janequeo ja Lautaro julkaistiin sarjakuvafestivaaleilla saman kuun aikana.

Kun oman maan pienkustantamo nousee taistoon suuria espanjalaiskustantajia vastaan, sen Daavid vastaan Goljat -asetelma vetoaa laajalti. Tämä näkyy myös lehdistön suopeassa asenteessa.

Alkuperäisväestölle lehdet sen sijaan näyttävät edustavan laajempaa taistelua. Lehtiä kerrotaan toimitetun mapuche-vangeille heidän ryhdyttyä nälkälakkoon.

Jokapäiväinen taistelu

Chileä ravistivat ennennäkemättömän laajat ja rajut mielenosoitukset nousevia elinkustannuksia ja kasvavia tuloeroja vastaan lokakuussa 2019. Väkivaltaiset yhteenotot poliisien ja sotilaiden sekä kauppojen ryöstäminen ja poltettaminen tapahtui mielenosoitusten varjolla.

Joulukuussa väkivaltaisuuksista näkyvät enää jäljet ihmisten valmistautuessa juhlapyhien viettoon. Kaduilta voi yhä lukea mielenosoitusten sosiaalisen ulottuvuuden. Kansan raivo on kohdistunut rajuimmin pankkeihin, apteekkeihin, kirkkoihin; valtion laitoksiin ja instituutioihin. Tuholta ovat säästyneet lähinnä pienet perheyritykset.

Uutiskuvat köyhien asuinalueilta – joissa enemmistö vähemmistökansasta asuu – kertovat saman tarinan suoremmin sanoin. Farmacia Mapuche on suurista apteekkiketjuista ainoa, jonka toimipisteitä ei ole ryöstetty tai poltettu.

Jälkiviisaasti voi todeta leimahduksen tavoin syttyneen palon kyteneen kaikkien nähtävillä. Jopa sarjakuvien oheistuotteiden mainoslause tuntuu mielenosoitusten myötä saaneen uuden soinnin: “Aina uskollinen. Taistele ja nouse vastarintaan.”

Sarjakuvien todellinen merkitys piilee siinä, että ne kertovat alistetun alkuperäiskansan taistelusta, joka ei koskaan päättynyt. Se on taistelu oman kielen ja kulttuurin; identiteetin, yhteiskunnallisen aseman sekä jokapäiväisen elannon puolesta.


Kuvat @ Nük Comics, 2019

Keskustele mapuche-kansan soturilegendoista Kvaakissa.

Tutustu Varua Rapa Nui -sarjakuvaan, joka kuvaa Chilen toisen alkuperäiskansan, Pääsiäissaaren asukkaiden, historiaa ja uskomuksia.

Lue Kvaak-esittely Chilen menestyssarjasta Condorito.