Arvostelut | Teksti: Sampsa Kuukasjärvi | Julkaistu: 27.01.2017 klo 18:35:10 | Luettu: 641 kertaa

Käsipuoli mies ja kova kohtalo

Bouncer 3: Käärmeen oikeus (La justice des serpents, 2003)

Käsikirjoitus:
Alejandro Jodorowsky
Piirros: Francois Boucq
Väritys: Nicolas Fructus
Suomennos: Heikki Kaukoranta
Julkaisija: Kustannus Jalava, 2016
Paino: Tallinna Raamatutrükikoda, Tallinna
Formaatti: Nidottu, pehmeäkantinen, väri, 58 s
ISBN: 978-951-887-537-9
Julkaisijan ohjehinta:
22, 50 €

Bouncer-länkkärin nimihenkilö on yksikätinen saluunan ulosheittäjä rähjäisessä ja väkivaltaisessa Barro Cityssä jossakin Yhdysvaltojen etelässä hieman sisällissodan jälkeen. Sarjakuvan kolmas osa Käärmeen oikeus jatkaa chileläisranskalaisen Alejandro Jodorowskyn (Incal, Alef-Thaun seikkailut, Hannibal Viisi) ja ranskalaisen Francois Boucq'n (Pirun huuli) tekemää saagaa petraamalla selvästi. Ensimmäinen albumi Kainin silmä on arvosteltu Kvaakissa aiemmin.

Käärmeen oikeuden
tarina on uskottavampi, loogisempi ja parempi kuin sarjan kahdessa edellisessä albumissa, jotka muodostivat samana kokonaisuutena synkän sukukertomuksen. Kauheuksilla mässäilyä ja liioittelua on vähennetty, juonessa ei ole niin isoja reikiä, ja itse Bouncer on nyt pääosassa. Ennen kaikkea Bouncer hahmona syvenee. Hän on realisti, joka haluaa välttää ikävyyksiä, mutta kohtalo koettelee häntä ankarasti. Usein hänen tekemänsä palvelukset kääntyvät traagisesti häntä vastaan.

Bouncer joutuu Barro Cityssä ikävään virkaan.
Bouncer joutuu Barro Cityssä ikävään virkaan.
Albumissa tapahtuu paljon. Alkuasetelmissa Bouncer pakotetaan kaupungin hirttäjäksi, koska viran edellinen haltija on kuollut käärmeen puremaan. Kiinteistöjen ja maiden suuromistaja Clark Cooper julmistuu Bouncerille ja Infierno-saluunan muulle väelle, koska saluunaa ei myydä hänelle. Samaan aikaan musta mies Tom löytää kultasuonen ja rekisteröi esiintymän itselleen. Barro Cityn viranomaiset ovat sekaantuneet johonkin, minkä takia heitä murhataan myrkkykäärmeillä.

Kaikkien näiden aihioiden kytkeytyminen toisiinsa ei selviä vielä tässä albumissa. Kertomus tulee jatkumaan seuraavassa albumissa nimeltä Pyövelin kosto sekä vielä sen jälkeisessä albumissa. Lukijan ei tarvitse tietää mitään aiemmista julkaisuista, joten tässä on hänellä oiva paikka hypätä Bouncerin kyytiin. Edes saluunan salaperäistä omistajaa Lordi Diabloa ei ole näytetty aiemmin.

Epäuskottavuuksia toki löytyy kuten vaikkapa epärealistiset ampumiskohtaukset, käärmeiden käyttö surmavälineinä ja se, kuinka tylysti ja äkillisesti kaupungin arvostetut henkilöt muuttuvat kansan silmissä hylkiöiksi. Överiksi vedetty kliseinen Villi länsi, jossa kaikki ongelmat ratkaistaan tappamisella, voi pian alkaa kauhistuttaa tai kyllästyttää lukijaa. Sarjan karussa maailmassa lähes jokainen mies on kirveellä veistetyn näköinen sovinisti ja potentiaalinen raiskaaja, ja melkein jokainen nainen hyväksikäytetty. Ihmisistä esitetään runsaasti julmuutta, rumuutta, kurjuutta ja sairautta. Huumoria, iloa, välittämistä ja onnea puuttuu.

Kuitenkin Jodorowsky ja Boucq tuntuvat tietävän mitä tekevät. Sarjakuvan väkivaltaa ei selvästikään ole tarkoitettu viihdyttämään, vaan puistattamaan. Terapeuttina Jodorowsky siten ehkä koettaa kasvattaa lukijoitaan tiedostamaan elämän moninaisuutta, kärsimystä ja epäoikeudenmukaisuutta ja toimimaan oikeassa elämässä myötätuntoisesti. Ja kun yllättävä uusi rakkaus pulpahtaa esiin Bouncerin elämään huimassa kohtauksessa, on se juuri kaiken kuvatun synkkyyden keskellä erityisen valoisa tapahtuma.

Suomennos on kiitettävän elävää kieltä. Siitä esim. löytyy sellaisia vivahteikkaita ilmauksia kuin "Ollaan valmiita parahiksi" ja "Polvillesi, hopi, hopi!". Vähäisenä muotovirheenä pilkkuja puuttuu "jotta"- ja "että"-sanojen edestä. Teoksen suomenkielinen nimi "Käärmeen oikeus" eli yksikkö mietityttää. Alkuperäinen ranskalainen nimi La justice des serpents on monikko "Käärmeiden oikeus". Monikon olisi ehkä saanut säilyttää, koska murhaamisessa käytetään monia käärmeitä ja koska myös kaupungin mätä oikeuslaitos voidaan tulkita vertauskuvallisesti käärmeeksi.

Francois Boucq piirtää kuvakulmat, rakennukset, maisemat, vartalot ja kaikki yksityiskohdat hienosti. Ihmisten kasvot vain jäävät usein kylmiksi ja elottomiksi, mikä tosin sopii karuun tarinaan kuin valettu. Nicolas Fructus'n taidokas väritys, joka tuo kolmiulotteisuutta ja valosävyjä, kruunaa upean taiteen.

Bouncer on aikuisille tarkoitettua tasokasta, ankaraa ja hätkähdyttävää sarjakuvaa. Käärmeen oikeudessa väkivaltaa, kuolemaa ja murhetta piisaa jopa liikaa kuten aiemmissakin osissa, mutta lihan ilmaantuminen päähenkilön luiden ympärille miellyttää kovasti.

Kuvat © Jalava ja Humanoids, Inc. 2016

Keskustele Bouncerista Kvaakissa


Tekstissä esitettyjen kuvien, tuotemerkkien ja hahmojen tekijänoikeudet kuuluvat haltijoilleen. Itse tekstin tekijänoikeudet ja -vastuut kuuluvat kirjoittajalle. Tekstiä lainatessa pyydämme ilmoittamaan vähintään kirjoittajan ja palvelun nimen, online-lainauksissa myös linkin palveluun tai suoraan tähän tekstiin.

Bookmark and Share

Mainos:

Yhteistyössä:




© Copyright Kvaak.fi - sarjakuvaportaali